Wat is de beste fietsnavigatie voor mij? Een keuzehulp.
GPS-technologie zit tegenwoordig in steeds meer apparaten. Navigatie is al jaren niet meer weg te denken in de auto, in de lucht of op het water. Fietsnavigatie is er pas sinds een paar jaar én in opkomst. Belangrijk verschil met andere navigatie is dat er speciale fietskaarten op de systemen zijn geïnstalleerd, Vaak worden OSM kaarten gebruikt, Garmin en Falk hebben ook eigen vaak meer gedetailleerdere kaarten, die ook geschikt zijn voor outdoor activiteiten en wandelen. Er is inmiddels zoveel aanbod dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Op de vraag: Wat is voor mij de beste fietsnavigatie en hoe maak ik een keuze?’ willen we je helpen het antwoord te vinden.
Keuzehulp fietsnavigatie
Fietsroute vooraf plannen of achteraf bekijken?
De belangrijkste vraag wanneer je fietscomputer wil kopen is misschien wel of je vooruit wil kijken met de data die het apparaat verzamelt of juist liever terug wil kijken op je gereden rit. Over het algemeen is fietsnavigatie waarmee je routes kunt plannen en de route op een kaart laten zien duurder. Echte fietsnavigatie systemen hebben voorgeïnstalleerde kaarten, de mogelijkheid om een geheugenkaartje te plaatsen, navigatie software en meestal een groter scherm om al deze functies beter te kunnen gebruiken.
Onze 6 meest verkocht fietsnavigatiesystemen, waarmee je echt kunt navigeren en routes kunt inladen:
Gereden route achteraf bekijken
Het aanbod apparaten met GPS dat gereden routes laat zien, is veel groter. Ze verzamelen data tijdens je rit zodat je thuis terug kan kijken en inzicht krijgt in je prestaties. Deze apparaten bieden alleen geen gedetailleerde navigatie. Fietscomputers die ook kunnen navigeren zijn de laatste jaren sterk verbeterd. De apparaatjes pikken GPS-signaal veel sneller op en werken nauwkeuriger. Bovendien is er tegenwoordig een prima aanbod in routes zodat je overal komt zonder zelf van tevoren na hoeft te denken over de weg naar je bestemming. Sommige gps fietscomputers hebben zelf een gps ontvanger ingebouwd, veel nieuwe fietscomputer gebruiken het gps signaal van je smartphone. Die je dan wel bij je moet hebben natuurlijk.
Wat voor fietser ben je?
Prestatiegerichte fietsers
Om belangrijke gegevens te verkrijgen hadden prestatiegerichte fietsers voorheen een hartslagmeter, een fietscomputer en een cadansmeter nodig. Nu bieden uitgebreide fietscomputers met GPS dezelfde functionaliteiten in combinatie met een display voor het weergeven van alle metingen. Eén apparaat voor dezelfde mogelijkheden dus.
Alhoewel er fietscomputers zijn die deze functies combineren met navigatie zijn bestverkochte fietscomputers degenen zonder navigatie. In plaats daarvan wordt de GPS-functionaliteit gebruikt voor het bijhouden van afstand, snelheid, hoogte en rondemetingen. Sommige van deze apparaten bieden je zelfs de mogelijkheid om virtueel te racen tegen een tijd die je eerder hebt neergezet op dezelfde ronde.
Metingen van hartslag cadans, snelheid, afstand en vermogen komen veel voor. De meeste apparaten gebruiken hiervoor het ANT+ of Bluetooth protocol. De meeste GPS-fietscomputers worden los aangeboden, of in een bundel met hartslagmeter en cadans- en snelheids-sensor.
Wanneer je deze apparaten verbind met je computer (of laat synchroniseren met je smartphone, bij sommige modellen) bieden ze een gedetailleerd overzicht van je route en je prestaties, inclusief details over specifieke stukken. Merkgebonden applicaties zoals Garmin Connect zijn populaire opties voor het uploades van ritten en het bijhouden van ritgegevens. Apps van derden zoals Strava worden steeds populairder – ze bieden dezelfde cloud-gebaseerde functies. Het voordeel van dit soort apps is dat je jouw gegevens kan vergelijken met die van anderen zonder dat zijn hetzelfde merk apparaat moeten hebben.
Recreatieve fietsers
Net zoals prestatiegerichte fietsers zullen dagelijkse gebruikers de navigatie-functie waarschijnlijk niet veel gebruiken maar stellen ze wel prijs op de geboden informatie over de rit. Waar prestatiegerichte gebruikers functies als auto-lapping en een gedetailleerde power output analyse gebruiken, zijn functies als snelheid, afstand, cadans en misschien hartslag interessanter voor de dagelijkse gebruiker.
Sommige gebruikers in deze categorie zullen de navigatiefunctie handig vinden om nieuwe routes te ontdekken in hun directe omgeving.
Offroaders en mountainbikers
GPS-apparaten hebben veel potentieel op plaatsen waar geen duidelijke paden of mogelijke paden zijn. Bijvoorbeeld wanneer het zicht slecht is of op plaatsen waar je geen oriëntatiepunten hebt. In dat geval kun je routes downloaden van online netwerkers. Sommige populaire plaatsen bieden zelfs downloadbare ritdata (in GPX-formaat) van de beschikbare paden en belangrijke punten op de route. Sommige apparaten beschikken ook over informatie voor wat betreft cafés, ziekenhuizen en andere bestemmingen in de omgeving.
Voor dit type gebruikers bieden bijna alle apparaten, ook degene zonder kaarten, vaak een digitaal kompas. De duurdere keuzes bieden vaak gedetailleerde kaarten. Nieuwere modellen, zoals de Mio Cyclo 505 hebben (in sommige gevallen) zelfs populaire off-road routes voorgeïnstalleerd.
Nog een positieve eigenschap van deze apparaten: ze bieden hulp in geval van nood. Dankzij het doorgeven van de exacte coördinaten zijn hulpdiensten veel sneller ter plaatse. Handig!
Lange afstand fietsers
Zowel Mio als Garmin hebben een tijd terug de eerste GPS-apparaten voor tourfietsers op de markt gezet. Deze apparaten bieden goede kaarten en routebegeleiding in combinatie met een verbeterde batterijduur. Sommigen hebben zelfs verwisselbare accu’s, hoewel interne oplaadbare accu’s vaker worden toegepast omdat ze lichter in gewicht zijn.
Wie lang fietst zal dus gebruik moeten maken van powerbanks of zonne-laders om hun navigatie tijdens de tochten te kunnen blijven gebruiken. Deze kunnen bijvoorbeeld goed van pas komen als je nog een plaats voor de nacht moet vinden.
De meeste van deze apparaatjes zijn voorzien van kaarten van de meest ontwikkelde landen, maar deze kaarten zijn wel van een hele hoge kwaliteit. In minder ontwikkelde landen is het vinden van een goede kaart voor je navigatie vaak net zo lastig als het vinden van een goede papieren kaart..
Stadsfietsers
Voor stadfietsers, die kortere afstanden fietsen, zijn de GPS-apparaten voor tourfietsers erg geschikt, maar vaak is een smartphone voor korte ritjes net zo geschikt. Als je wil weten hoe hard, hoe ver of waar je fietst dan zijn er genoeg mogelijkheden om je smartphone op je stuur te monteren. De accuduur van een smartphone is vaak te beperkt om er lange afstanden mee te fietsen.
Multi-sporters
Net zoals prestatiegerichte fietsers zijn mensen die meerdere sporten doen geïnteresseerd in hartslag, cadans en de kracht die ze opwekken. Maar omdat zij hun apparaat voor meerdere activiteiten gebruiken stellen ze meer eisen. Om er mee te kunnen rennen of misschien zelfs zwemmen moet zo’n apparaat net wat meer kunnen.
Apparaten zoals de Garmin 920XT en Mio Switch zijn voor speciaal voor meedere doeleinden ontwikkeld. Tijdens het rennen kan je ze aan een polsband bevestigen en dragen als horloge en zodra je op de fiets springt klik je ze in de stuurbevestiging.
Een nadeel van dit soort apparaatjes is dat het schermoppervlak veel kleiner is; je kunt dus minder aflezen. Als je van plan bent om er alleen mee te fietsen, zijn echte fietsnavigatie systemen dus een betere keus!
Open street map kaarten
De meeste fietsnavigatie systemen worden met Open Street Map kaarten (OSM) aangeboden. Deze kaarten zijn door vrijwilligers samengesteld en gemaakt en voldoen meestal prima voor fietsers. Iedereen kan een bijdrage leveren aan het maken van deze kaarten. De OSM kaarten hebben een schaal van 1:100.000. Merken als Mio en Teasi gebruiken deze kaarten. Garmin en Falk bieden ook eigen kaarten aan.
Meer gedetailleerdere kaarten
Wil je de navigatie ook gebruiken voor wandelen, outdoor activiteiten (bergbeklimmen of raften bijvoorbeeld) dan wil je misschien wel meer gedetailleerde kaarten, tot een schaal van 1:25.000. Garmin en Falk bieden eigen kaarten aan, die via een micro Sd kaart of via de computer op het navigatiesysteem kunnen worden gezet, Sinds kort kan ook de Teasi navigatie worden uitgerust met andere meer gedetailleerde kaarten van Magic Maps (schaal 1:25.000).
Geen kaarten
GPS fietscomputers zijn niet uitgerust met kaarten, maar nemen wel de route op. Zo kan je achteraf thuis op een kaart zijn wat je hebt gefietst of gewandeld.
Connectie met je telefoon
De mogelijkheid om je fietscomputer te verbinden met je smartphone wordt steeds aantrekkelijker. De Garmin Edge 1000 en Mio Cylco 505 bieden je Bluetooth 4.0 en delen je ritgegevens met compatible telefoons. Dat biedt je ook de optie om de muziekspeler op je telefoon te bedienen, gesproken instructies te krijgen tijdens het navigeren en het weergeven van inkomende oproepen, berichten en mails. Zelfs het uploaden van je ritgegevens naar de cloud wordt hiermee mogelijk.
Andere apparaten, zoals de Wahoo RFLKT, de O-synce smartcoach en de Cateye Strada Smart gebruiken je smartphone om informatie te ontvangen en tonen de info simpelweg op het schermpje van de fietscomputer.
Scherm en schermtype
Hoe groter het scherm, hoe meer informatie je af kunt lezen. Zo hoef je minder vaak te scrollen of naar andere schermen te klikken. Het nadeel is uiteraard dat een groter scherm zorgt voor een groter en zwaarder apparaat. Probeer dus een schermgrootte te vinden die het beste past bij je wensen.
Beelddiagonalen variëren van 1,5 tot 3,5 inch, wat neerkomt op zo’n 4,5 tot 9 cm. Een groter scherm is aan te raden wanneer je gebruik maakt van navigatie. Tegenwoordig zijn bijna alle apparaatjes voorzien van een touchscreen wat het gebruik een stuk eenvoudiger maakt.
Accu of batterijen
Als je dagen onderweg bent en je kunt je toestel niet altijd opaden, dan wil je misschien liever een systeem met een verwisselbare batterij of extra accu. Een powerbank is natuurlijk ook een optie om de navigatie of computer op te laden. De meeste fietsnavigatie systemen hebben een vast ingebouwde accu die niet verwijderd kan worden. Garmin en Falk hebben een aantal apparaten waar de batterijen van verwisseld kunnen worden.
GPS-technologie zit tegenwoordig in steeds meer apparaten. Je vindt het tegenwoordig in auto’s, telefoons, camera’s en, jawel, fietscomputers. Waar GPS-modules de laatste jaren vaak duur waren en de batterij te snel leeg, is de huidige generatie een stuk beter betaalbaar, veel betrouwbaarder en bieden ze veel meer functionaliteit. In het verleden waren fietscomputers met GPS vooral voor fietsers die wilden navigeren. Het gebruik veranderde echter en de apparaatjes dus ook. Tegenwoordig zijn hartslagmeter, navigatie en fietscomputer gecombineerd in één apparaat. Fietsnavigatie is nu een uitgebreide trainingstool, terwijl het vroeger alleen een navigator was.
Bovendien zijn ze een stuk goedkoper geworden. Dankzij de GPS-techniek heb je geen magneten en sensoren bij je wiel meer nodig en je kunt het apparaat ook zo op een andere fiets monteren. Op de markt voor fietsnavigatie vind je dezelfde merken die bekend zijn geworden met autonavigators. Garmin is het bekendst, maar ook Mio, Falk en Teasi zijn een opkomende speler. TomTom maakt wel GPS-horloges maar nog geen fietsnavigatie. Daarnaast zijn er ook merken als Polar, CatEye en Wahoo die
Naast een specifieke fietsnavigatie is ook het gebruik van je smartphone een optie. Steeds meer hartslagmeters en snelheid/cadans-sensoren zijn compatible met smartphones en ook het aanbod goed werkende apps groeit snel.
Voor smartphones zijn steeds meer stuurhouders en hoesjes beschikbaar, maar voor de meeste fietsers blijft fietsnavigatie toch het fijnst. Wanneer je geen interesse hebt in hartslag of cadans, dan is de smartphone meenemen in je zak een prima alternatief voor het verzamelen van ritdata.
Wat de beste fietsnavigatie voor je is, is dus afhankelijk van veel factoren, we hopen je keuze wat eenvoudiger te maken.